אסיר סיני החביא קריאה לעזרה בזוג גרביים של פריימרק

בחור בריטי צעיר נחרד לגלות השבוע כי בזוג הגרביים שרכש ברשת האופנה המהירה מסתתר פתק במנדרינית הזועק לעזרה: "הואשמתי בהונאה ללא עוול בכפי ונשפטתי לא חוקית לשלוש שנים בכלא". פריימרק כמובן מתנערת מאחריות כפי שעשתה במקרים קודמים, וטוענת כי האיש כלל לא עובד במפעלים שלה

מאת  | ‏ 23 דצמבר 2015
פריימרק. לא הכל טוב, זול ויפה שם (צילום: גטי אימג'ס)

פריימרק. לא הכל טוב, זול ויפה שם (צילום: גטי אימג'ס)

בשנים האחרונות הפכה פריימרק לאחת הרשתות האהובות על חובבי המבצעים והביגוד הזול. בעוד לקוחות הרשת האירית, שמוכרת תועפות של בגדים בכל הערים הגדולות בעולם, נהנים מהשפע וממחירי הרצפה, זו כבר הפעם השנייה ששמה של החברה נקשר בסיפורי ניצול ועבדות בסין. בפעם הקודמת הייתה זו תווית של שמלה שעליה נכתבה קריאה לעזרה, כביכול מכלא בסין בו יוצרו הבגדים. אז ניערו את עצמם אנשי החברה מהעסק בטענה שמדובר בשמלה ישנה, ושהם כבר אינם מנהלים סחר עם אותם ספקים. אבל נראה שהרשת לא ממש מצליחה להתנער מ"הקללה" שרודפת אותה, כשהשבוע פורסם בכל עיתוני בריטניה על בחור שמצא פתק בתוך זוג גרביים.

שאקיל אכבר, שרכש את הגרביים הזולים בחנות פריימרק שבניוקאסל, אנגליה, העלה את הסיפור לרשתות החברתיות והשמועה התלקחה תוך מספר שעות. הפעם לא נכתב המכתב באנגלית ולא היה מוצפן על תווית, אלא נכתב בסינית, קופל והוכנס לתוך אריזת הגרביים, אותה פתח אכבר רק שבועיים לאחר הרכישה. כדי להבין את תוכן הטקסט, הוא מצא אפליקציה שמתרגמת טקסט מתמונה, וכך הצליח לקרוא את המסר.

״הייתי בשוק״ הוא סיפר לעיתונים. "אני מרגיש אחראי כי המכתב הגיע אלי, אז פרסמתי אותו. זו הייתה קריאה לעזרה מדינג טינגקון, גבר בן 39 שחי בסין. מהמילים שתורגמו הצלחתי להבין שהוא במצב רע ושהוא לוקח סיכון גדול עם הניסיון הזה לבקש עזרה. הוא כתב שהוא עבר התעללות פיזית ופסיכולוגית ושהכריחו אותו לייצר גרביים. זה היה עבורי עול גדול מאוד״.

שאקיל אכבר עם הגרביים והפתק (צילום: NCJ מדיה)

שאקיל אכבר עם הגרביים והפתק (צילום: NCJ מדיה)

ישנם עוד מקרים בהם מחביאים עובדים סיניים פתקים בפרטי לבוש שונים, ומדובר בתופעה נפוצה, כך מספרת ברברה בריגס העומדת בראש המכון הבריטי לזכויות אדם ועבודה. ״זה קורה מפעם לפעם״ היא מודה, ״כשתנאי העבודה מחפירים, וכך הם לרוב, העובדים ינסו לספר את סיפורם ולהוציא אותו החוצה בכל דרך שהיא. דרך נוספת להתלונן שנעשית יותר פופולרית היא בשימוש בתמונות שמצלמים העובדים בטלפונים שלהם ומעלים לרשתות החברתיות. הם מצלמים את תנאי העבודה הקשים, את השירותים וכדומה. במקרה של פריימרק, תידרש חקירה נוספת, וראיונות עם העובדים המקומיים״.

למעשה, כלל לא בטוח הפעם שיש קשר לייצור הבגדים, ויכול להיות שמדובר פה בסיפור הומניטרי של אדם המנסה לזעוק זעקה אחרת. ״שמי הוא דינג טינגקון,״ נכתב במכתב, ״גבר בן 39, מפרובינציית אנהוי. אחרי שנסעתי לבייג׳ינג לדווח לממשל על שחיתות פוליטית, שוטרים שזונחים את תפקידם ומגינים על המאפיה ועל פושעים, הואשמתי ללא עוול בכפי בהונאה וסחיטה, ונשפטתי לא חוקית לשלוש שנים בכלא. לאחר מכן ערערתי ובמאי 2015 זוכיתי, אך הזיכוי בוטל. הפרטים לא ברורים. המקרה יעלה שוב לדיון והיום אני מוחזק כנגד רצוני במרכז לעצורים של מחוז לינגבי. גופי ורוחי עברו התעללות קיצונית ונזק. מי שרואה את המכתב הזה, בבקשה העבירו אותו לנציג הממשלה, הנשיא ג׳ינגפינג, או פרסמו אותו בתקשורת. תודה רבה. אשתי ואני שנינו הפכנו לנכים״.

הפתק המדובר - ארוך ומנוסח

הפתק המדובר – ארוך ומנוסח

אנשי פריימרק מיהרו להצהיר: ״שמה של חברת פריימרק מנוצל לרעה על ידי האדם הזה. לא נמצא שום קשר בין שם האדם שבמכתב לבין המפעלים שלנו בסין. אנו מאמינים שהפתק צורף לאחר הייצור בנמל בסין. המפעל המדובר עבר בדיקות חוזרות ונשנות, כפי שפריימרק עושה בכל המפעלים שלה״.

אבל החשיפה הזו העלתה סיפור דומה שהתרחש בתחילת החודש. הלקוחה הבריטית לוסי קירק, רכשה גם היא זוג גרביים בסניף הדרספילד של הרשת, בהן מצאה פתק מאותו אדם ממש, עם פרטים מעט שונים. הפעם נכתב כי אשתו של טינגקון מוחזקת בבית חולים לחולי נפש.

עד כה לא נמסר מפריימרק אם תיערך חקירה נוספת בנושא, אך אתר באזפיד כבר החל בחקירה משלו אחר האיש המדובר, שעל פי מכתביו נכלא ב-29 ביוני במחוז אנהוי, ומבקש במכתביו להעביר מסר לראש הממשלה. בבאזפיד מצאו מסמכים משפטיים ממאי האחרון, בהם הורשע טינגקון בסחיטה ונשלח לכלא, והם אומרים שהפרטים במכתבים מתאימים לפרטים במציאות. מה שכן, מספר הטלפון שצירף טינגקון למכתבים, השייך לאחיו, מנותק. לא ברור האם היה זה טינגקון עצמו שהכניס את המכתב לגרביים או מישהו אחר, אך נראה שיהיה זה בלתי נמנע לערוך חקירה נוספת.

על פי אתר באזפיד, זהו דינג טינגקון

על פי אתר באזפיד, זהו דינג טינגקון

וזו אשתו

וזו אשתו

האם זה ישפיע על עתיד המכירות של פריימרק? לא בטוח (צילום: גטי אימג'ס)

האם זה ישפיע על עתיד המכירות של פריימרק? לא בטוח (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה

 

  • הייתי בסין ובקרתי במפעלים רבים רובם תנאי העבודה היו מזעזעים!!!!

    מאת: אורח |‏ 24 בדצמבר 2015 | 23:39