לבושים להצלחה: ג'ינס וטי שירט או חליפה?
הזמנים השתנו וברשימת אנשי העסקים המצליחים כבר לא מככבים רק חבר'ה בחליפות שנתפרו במיוחד עבורם, אלא גם מיליונרים בסווטשירט מ"גאפ"
פעם הכללים היו ברורים: אם אתה איש עסקים, כשאתה הולך לעבודה אתה לובש חליפה. אך עם השנים העניבות נהיו חונקות כנראה והכפתורים נפתחו. היום אם נעבור על רשימת עשירי העולם של מגזין "פורבס", או על רשימת היזמים המצליחים, נראה לא מעט טי-שירטים ונעלי ספורט.
מאז שנות ה-60 עבר מרחב הלבוש הגברי נונשלנטיפיקציה זוחלת. אחד המנהגים האחראים להתגברות התופעה ב-20 השנים האחרונות הוא "קז'ואל פריידיי" – טרנד שהחל בבועת הדוט קום של שנות ה-90 המאוחרות ועל פיו ביום שישי העובדים מגיעים לעבודה בלבוש נונשלנטי – ג'ינס, חולצות פולו וסווטשרטים. משם הדרך כבר היתה קצרה עד למצב כיום בו בעבודות משרדיות למיניהן כללי הלבוש כבר מזמן התנדפו.
כעדות ניצחת לכך אפשר להצביע על הרגלי הלבוש של מייסד פייסבוק מארק צוקרברג שנכלל בעבר ברשימת המתלבשים המוזנחים על יד מגזין "אסקוויר". מתברר שחזותו, חיבתו לסווטשרטים גדולי מידות ונעלי ספורט מגושמות הפכה למעין קוד לבוש חדש בעולם ההיי טק האמריקני. "אם אתה מתלבש טוב מדי אתה מסתכן בכך שלא ייקחו אותך ברצינות", הסבירה אריקה זיידל, מהנדסת תוכנה מסיאטל ל"ניו יורק טיימס" על השפעתו של צוקרברג בתחום האופנה בעולם העסקי. אפילו קודש הקודשים – ראיון העבודה, הוא כבר לא מה שהיה פעם כשכולם ידעו להגיע עם חליפה, נעליים מצוחצחות ועניבה תואמת.
| אלגנטיות גברית חדשה |
אך האמת שהמצב לא עד כדי כך עגום, ולצד מגמה עקבית זו של ניוון ישנה גם מגמה הפוכה, מנוגדת, וללא ספק מעודדת – אימוץ מחדש של כללים וסגנון שנזנח על ידי אבותינו, אלגנטיות גברית חדשה. למזלנו לא צריך להרחיק לכת כדי לצוד גבר שמגלם מגמה סגנונית זו, אפילו מארק צוקרברג מכיר אותו היטב, הלא הוא יזם ההיי-טק הנערץ והמושמץ שון פרקר. לחנוני האינטרנט הוותיקים מביננו פרקר זכור כמי ששינה לעד את האופן בו אנחנו צורכים (או מחליפים) מוסיקה באמצעות תוכנת "נפסטר" שהקים. לשאר בני האנוש הוא מוכר בתור מי שדמותו גולמה על ידי ג'סטין טימברלייק ב"רשת החברתית". בשונה מצוקרברג, שון פרקר ידוע כמי שבאמתחתו מלתחה עשירה הכוללת פריטים רבים של המעצב החביב עליו טום פורד. ובעוד צוקרברג לא זז בלי ג'ינס, את פרקר תוכלו לראות לא פעם בחליפת שלושה חלקים מחויטת. שניהם מוכיחים כי "קוד הלבוש" בעולם העסקי הולך ונעלם. יש אמנם עדיין כאלה שאוהבים להתלבש בצורה מחויטת, אך זו העדפתם האישית וצורת ביטוי עבורם ולא כלל מחייב. לכן אם פעם יכולתם ללמוד מהחליפה המושקעת על הצלחתו העסקית של מישהו, היום הפתגם "אל תסתכל בקנקן" נהיה נכון מתמיד. עדיף פשוט להסתכל בגוגל אם אתם רוצים לדעת באמת כמה מצליח איש העסקים שעומד מולכם.
עכשיו לגברים הישראלים שלא יודעים להתלבש יש לגיטמציה להמשיך להראות כמו שלוכים.
מאת: חצאית מיני | 7 בפברואר 2012 | 19:10