הנעליים הנוסטלגיות האלה עושות עכשיו קאמבק מטורף
איך הפכו הנעליים שפעם נחשבו לשיא הקז'ואל לכאלה שאפשר לנעול גם על השטיח האדום של טקס האוסקר? כפכפי הבירקנשטוק חוזרים בגדול, ואל תגידו "אף פעם לא" לפני שתראו את הקולקציה החדשה ואת שיתופי הפעולה המסקרנים של המותג עם כמה מהמעצבים הנחשבים בעולם
View this post on Instagram
יש אנשים שמגיעים עם סנדלי הבירקנשטוק שלהם לעבודה, יש כאלה ששומרים אותן לגבולות הבית ובמקסימום לירידה לגינה ויש כאלה, ובכן, שמגיעים איתן לטקס האוסקר. בפברואר האחרון השחקנית ההוליוודית פרנסס מקדורמנד עלתה על אחת הבמות המסוקרות בעולם כשלגופה שמלת קוטור ולרגליה בירקנשטוק צהובות מדגם אריזונה. אמנם כאלה שעיצב המעצב הראשי לבית האופנה ולנטינו אבל עדיין, הכי רחוק מסטילטו.
הסנדלים שיש מספיק מי שיאשים אותן בכיעור או לכל הפחות בחוסר אלגנטיות, מצליחים כבר זמן לא מבוטל לכבוש לבבות ולהימכר ברבבות, אבל כשמקדורמנד, אייקון לקבלה עצמית וסטייל אינטליגנטי עלתה איתן לבמה קרה דבר נוסף. היא עמדה על זכותה, ועל הזכות של כולנו, להרגיש בנוח גם באירועים שמחייבים אותנו בדרך כלל לסבול, וזהרה מאוד כשעשתה את זה.
View this post on Instagram
המותג בירקנשטוק נוסד בגרמניה בשנת 1774 כמפעל נעליים מקומי, ורק ב-1964 החל לייצר את סנדלי השעם המזוהים איתו. כ-90 אלף סנדלים מיוצרים ביום במפעלי החברה, כמעט חצי מהם בטכנולוגיית ה- EVA, גומי קשיח ועמיד. נעלי המותג מיוצרות בגרמניה, בעיירות בחבל סקסוניה בשם ברנשטאט וגורליץ (שבה גם צולם הסרט "גרנד בודפשט הוטל" של הבמאי ווסט אנדרסון). מבחינתם, סנדלי העור והשעם שלהם, שהאלמנט היחיד הבולט בהם הוא אבזמים, מגלמים הרבה יותר מסירות קטנות שנושאות את הרגליים ממקום למקום. אלו הבוחרים להלך בהן, מזדהים עם דרך חיים של פונקציונליות, בחירה באיכותי במקום במתכלה, הליכה עם הטבע ולא נגדו והעדפת העל-זמני במקום הטרנדי.
"לא תמצא בבירקנשטוק שום דבר שאתה לא צריך בנעל שלך", מבטיחים במותג כבר שנים, ומתגאים כי אחד בשם סטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל, גם השתכנע. אשתו הראשונה של ג'ובס, כריס-אן ברנן, סיפרה שנהג ללכת לכל מקום עם כפכפי אריזונה חומות וסירב להחליף את הזוג הקבוע שליווה אותו שנים. רבות דובר על הדבקות שלו בפרטי לבוש בסיסיים שהפכו למדים שלו, וסנדלי הבירקנשטוק הפכו לחלק מהם. כששלפה ברנן את זוג הבירקנשטוק שלו מהבוידעם בפני צוות הצילום של החברה, החלו הדמעות לזלוג מעצמן. "סטיב נמצא בכפכפים האלה. אני מרגישה שהוא פשוט כאן", היא אמרה למצלמות.
View this post on Instagram
הצהרה אופנתית לא פחות מדרישה לנוחות
במותג הגרמני שפועל כבר 240 שנה, מפלרטטים עם הרצון שכולם ידברו על הסנדלים שלהם ויצטלמו איתן לאינסטגרם (לא מופרך להניח שמקדורמנד עזרה להם כאן), לבין הרצון שגם סבתא שלכם תרכוש אותן ותרגיש שהן יוצרו בשבילה. איך מצליחים להיות כתובת לנעליים שכל בני המשפחה יכולים לצעוד בהן שנים ארוכות, ובו זמנית לסקרן אושיות אופנה מסביב לעולם? בבירקנשטוק תירגמו את המשימה הזאת לאוסף שיתופי פעולה עם מותגי על וקולקציות-מחווה עונתיות, ובמקביל ייצור קבוע של הדגמים האהובים והמוכרים.
גם מהפכת הנורמקור שכבשה את עולם האופנה וגרמה לפריטים כמו נעלי ספורט מגושמות, אפודה מהארון של סבא והג'ינס הכי פשוטים שיש להיות פיסים אופנתיים, עזרה לבירקנשטוק כמו שאלף יח"צנים לא יכולים. האג'נדה לפיה הכי קול להיראות כמו כולם, הפכה את הבחירה בבירקנשטוק להצהרה אופנתית לא פחות מדרישה לנוחות.
הדגם הנמכר ביותר בעולם הוא דגם האריזונה הקלאסי בעל זוג הרצועות, ואחריו דגם המדריד בעל הרצועה האחת והקלוגס בוסטון. מאחורי השמות של הדגמים אגב, עומדת מרגוט פראזר, אמריקאית שהגיעה לנפוש בספא בגרמניה באמצע שנות השישים, התלהבה מהנעליים שכל הגרמנים נעלו והייתה הראשונה לייבא אותם לארצות הברית. לסנדלים קראה על שם ערים שאהבה. כיום לחברה יש כבר מטות בשנגחאי, טוקיו וקלן שבגרמניה.
רשימת בתי האופנה שבירקנשטוק חוברת אליהם לשיתופי פעולה מתוקשרים הולכת ומתארכת. השנה יצאה מיני-קולקציה של כפכפי בירקנשטוק בשיתוף בית האופנה ולנטינו, שנמכרת במהדורה מוגבלת ובמחיר של 495 דולר לזוג (מחיר סביר לנעל מעצבים, יקר מעט לבירקנשטוק). בשנה שעברה החל שיתוף פעולה עם המעצב האמריקאי ריק אוונס הידוע בסגנון מינימליסטי וגותי, ולאחרונה אף הושקה את הקולקציה השנייה עמו. הפרשנות של אוונס לסנדלי המותג כוללת ריפוד של משטח כף הרגל בפרוות (לא לקיץ הישראלי!), הארכת רצועות הסגירה של הנעל עד למפגש עם הרצפה, וכמובן היצמדות לצבעוניות המונוכרומטית שמאפיינת אותו.
View this post on Instagram
שיתוף פעולה מעניין נוסף, עם המלונאית האיטלקיה Marie-Louise Sciò, קיבל את השם Il Dolce Far Niente ("ההנאה בלא לעשות כלום") ועוצב בהשראת המלון Il Pellicano בטוסקנה, שבין אורחיו נמנו ג'קלין אונאסיס-קנדי, סופיה לורן קייט מוס. מרי-לואיס עטפה את האריזונה בקש טבעי ובסאטן צבעוני, ובינתיים אפשר לרכוש את הדגמים אונליין בלבד. ויש גם קולקציות עם בתי הכלבו הגדולים בעולם, שהפכו בעצמם למוקדי התרחשות אופנתיים, כמו למשל קורסו קומו ברומא, ברני'ס בניו יורק והחנות הפריזאית קולט שנסגרה.
View this post on Instagram
לישון בתוך כפכף
אם כיף להכניס בבוקר את הרגליים לבירקנשטוק, להתרוצץ איתן יום שלם ולשכוח שהן שם, נסו לדמיין איך זה לישון במיטה של בירקנשטוק. במסגרת מגמת ההתרחבות של החברה החלו לפתח שם מערכות שינה מתוחכמות, שמתהדרות בסלוגן "A bed made for walking" ועשויות מחומרים טבעיים אך נמכרות בינתיים בגבולות אירופה בלבד. במקביל מושק בבירקנשטוק ליין לטיפוח הפנים והרגליים המבוסס על עצי אלון-השעם (שמהם מיוצרות סוליות הסנדלים) ושמן קוקוס. כחברה שעושה שימוש ב-720 טון שעם מדי שנה אבל גם לא מאמינה בלהפנות גב לטבע, בירקנשטוק רכשה את מטעי עצי האלון בפורטוגל שמהם מופק השעם ומקפידה על שתילתם מחדש מדי 9-12 שנים כדי שלא יכחדו.
בישראל נעלי בירקנשטוק נמכרות בחנויות ובאתר הרשת פקטורי 54, אוריג'ינלס, והחל מהחודש האחרון גם בחנות דגל חדשה שנפתחה בנמל תל אביב ומעוצבת כמו חנויות המותג מסביב לעולם. אפשר למצוא שם דגמים בלעדיים של בירקנשטוק ובהמשך גם את הקולקציות המשותפות של החברה עם מעצבי עילית. וזה לא הקשר היחיד שמתחזקת בירקנשטוק עם ישראל – בקמפיין העולמי של החברה לסתיו-חורף 2019 משתתפת הדוגמנית והשחקנית יערה בנבנישתי ("פאודה", "בת אל הבתולה") שנבחרה לאחת הפרזנטוריות של המותג. וכמובן, העובדה שהן קוטפות מקום גבוה בתחרות הנעל הקיצית המושלמת הופכת אותן אידיאלית לאקלים המקומי. בימים השרביים שיבואו עלינו, זהו המדד החשוב ביותר.
* הכותבת הייתה אורחת של חברת בירקנשטוק בגרמניה
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
השאירו תגובה