מנאפולי באהבה: האישה שעושה מהפכת ביוטי בשאנל

במרכז קולקציית האיפור האביבית של המותג הצרפתי מכולם עומדת דווקא האיטלקיה הים-תיכונית המושלמת, הלוא היא נאפולי, על הים הסוער, הנוף הוולקני והצבעים העזים שלה. יצאנו בעקבות לוצ'יה פיקה, הכוכבת הזוהרת של מחלקת הביוטי של שאנל, לסיור בין ההשראות של עיר הולדתה, וחזרנו עם ריח ים, פלטת צלליות מושלמת וגלוס כחול אחד

מאת  | ‏ 4 מרץ 2018

"מדמואזל שאנל לימדה אותנו להיראות כמו מי שנרצה להיות, ולא לנסות לרצות את האחרים". לוצ'יה פיקה (צילום: יחסי ציבור)

"מדמואזל שאנל לימדה אותנו להיראות כמו מי שנרצה להיות, ולא לנסות לרצות את האחרים". לוצ'יה פיקה (צילום: יחסי ציבור)

מחלקת הביוטי של שאנל הפכה לאחת המרתקות והמתחדשות בעולם הביוטי-עילית מאז מינויה של המאפרת האיטלקיה לוצ׳יה פיקה לעמוד בראשה לפני כשנתיים. המאפרת, הידועה בהליכה על הקצה וחיבתה לצבע האדום העז, מובילה עכשיו את שאנל לטריטוריה חדשה נוספת: את ההשראה לקולקציית איפור אביב-קיץ 18 של הלייבל הביאה מעיר ילדותה, נאפולי, עם השילוב המרתק של ישן וחדש והרוח הנפוליטנית הסוערת.

למטרת חשיפת הקולקציה המצופה, הזמינה פיקה עיתונאים מכל רחבי העולם לטיול חווייתי בין כל השראותיה, על מנת שיטעמו, ימששו ויריחו את עולמה, את נוף ילדותה, ויבינו איך כל זה מיתרגם לליין איפור יוקרתי. ההריסות של פומפיי, אבני הבזלת העתיקות, צבעי הרשתות הקרועות בנמל וגוון הירוק-זהב של הגלים, כולם נמצאים בקולקציה, וגם חידוש מעניין: ערכת שפתון ובה באלם שומני לצד פיגמנט אדום דחוס, שמאפשר ליצור על השפתיים מראה אדום עמוק וייחודי, ממש כמו פרסקו המצוייר על הטיח הלח.

פלטה שהיא כל מה שצריך במדף האיפור (צילום: יחסי ציבור)

פלטה שהיא כל מה שצריך במדף האיפור (צילום: יחסי ציבור)

פיקה, 42, כוכבת זוהרת בעולם האיפור העולמי, גדלה כאמור בנאפולי, והתלבטה בין לימודי פסיכולוגיה לאמנות. קיץ בלונדון טרף את הקלפים, והיא עברה לעיר שהקסימה אותה. שם עשתה קורס איפור בן חודש, ומיד התחילה לעבוד. מהר מאוד מצאה סוכן, שהיה גם הסוכן של שארלוט טילברי הנערצת עליה. החיבור בין השתיים נוצר, ופיקה הפכה לאסיסטנטית הבכירה של טילברי. כך הגיעו עבודות רבות, ואחרי שנתיים יצאה הצעירה לדרך עצמאית. פיקה איפרה בתצוגות של הגדולים מכולם: ארמני, ויטון, דולצ׳ה וגבאנה, בית הולאנד, וגם בצילומי קמפיינים ושערים לווג פריז, i-D ועבודות קבועות עם מריו טסטינו ואלסנדר מקללן. שמה הפך להיות מזוהה עם לוק דרמטי וצבעוני, והיא סומנה כאחד הקולות החשובים בעולם הביוטי המודרני.

שאנל היתה נטולת מאפר ראשי במשך שנתיים כשאיישה פיקה את המשרה, זאת לאחר פרישתו של פיטר פיליפס, שכיום עומד בראש מחלקת הביוטי של דיור. הבחירה בה היתה לקיחת סיכון, וסוקרה כ'מהפכה' במותג. "כשאת משוייכת לשם גדול והיסטורי כל כך, את חייבת לשמור על נאיביות מסויימת", היא מסבירה. "אם אנסה לחשוב על מה ימכור ויצליח, אאבד את החזון שלי, את האישיות שלי, את הסיבה שבגללה שכרו אותי. אני משתדלת להביא משהו חדש למותג. בשאנל מבינים שכיום יוקרה משמעותה לתת לי זמן לתהליך, הזדמנות להכניס עומק, אישיות ומחקר לתוך המוצרים".

 

A post shared by Lucia Pica (@luciapicaofficial) on

ניכר שפיקה נאמנה לעצמה ולחזונה, ואירוע השיא של שאנל בנאפולי מוכיח את זה. בחצר וילה לאורו המפוארת, סודרה תערוכת צילומים מתוך ספר צילום שיצרה פיקה בעזרת צמד צלמים ברחבי נאפולי ופומפיי. פיקה, ברצינות והתעמקות, מסבירה לעיתונאים על כל תמונה, ומנסה להראות כיצד הפכו הזכרונות שלה, והגוונים המדוייקים שבצילום, לקולקציה העשירה והצבעונית שיצרה באהבה. "נאפולי זה אדום-כחול-צהוב", היא אומרת. "אני לא צריכה אפילו להסתכל. מספיק שאני עוצמת עיניים והגוונים המדוייקים קופצים לי. היא עיר מיסטית אבל סוערת, וולקנית ועתיקה. היא מלאת השראה. זו רק אני שרואה ענן כתום-ורוד ומיד חושבת על סומק?", היא שואלת.

הקולקציה מכילה עוד חידוש: פאלטה ראשונה לשאנל המכילה תשעה גווני צלליות, שאמורה, על פי פיקה, לשרת את כל הצרכים כולם, יחד עם צמד עפרונות איפור, שחור כסוף, כאבן הגרניט, וירוק מעושן, כפגעי הים. יש גם מספר שפתונים במרקמים שונים, על סקאלת הצבעים כתמתם ועד דובדבן, וגלוס אחד כחול, שלמעשה על השפתיים הוא שקוף, ומייצג את הים. "כשעובדים במותג יוקרה, יש לנו את הפרבילגיה לחקור קונספט אמנותי, אבל אני אף פעם לא שוכחת שהמטרה הסופית היא שהמוצרים יהיו שימושיים, ויעצימו את היופי הנשי".

 

A post shared by CHANEL BEAUTY (@chanel.beauty) on

פיקה אינה חובבת של טרנד הקונטורינג ולא תמצאו תחת שרביטה מוצרים בסגנון קרדשיאן. היא חוזרת שוב ושוב על המנטרה של קוקו שאנל: 'לשים שפתון אדום ולתקוף', ומאמינה באמירה אישית. "אני יוצרת קולקציות ומעניקה להן את החזון שלי, אבל אני הכי אוהבת לראות גיוון. לגלות מה כל אחד עושה עם המוצרים, איך הוא משחק איתם", היא אומרת מיד לפני שהיא מפנה את העיתונאים לתפוס עמדות מול מראות, כשכל הקולקציה לפניהם, מצווה: "ועכשיו נתחיל לשחק!", ואז עוברת ומציעה בעדינות לעזור. "אפשר לנסות משהו?", היא שואלת לפני שהיא ניגשת אל האיפור במיומנות של פסנתרנית קונצרטים. "מדמואזל שאנל לימדה אותנו להיראות כמו מי שנרצה להיות, ולא לנסות לרצות את האחרים", היא מזכירה. "זה הפמיניזם האמיתי".

הכותבת הייתה אורחת של שאנל בנאפולי

"עיר מיסטית אבל סוערת, וולקנית ועתיקה. היא מלאת השראה" (צילום: יחסי ציבור)

"עיר מיסטית אבל סוערת, וולקנית ועתיקה. היא מלאת השראה" (צילום: יחסי ציבור)

"נאפולי זה אדום-כחול-צהוב. אני לא צריכה אפילו להסתכל. מספיק שאני עוצמת עיניים והגוונים המדוייקים קופצים לי" (צילום: יחסי ציבור)

"נאפולי זה אדום-כחול-צהוב. אני לא צריכה אפילו להסתכל. מספיק שאני עוצמת עיניים והגוונים המדוייקים קופצים לי" (צילום: יחסי ציבור)


 

A post shared by CHANEL BEAUTY (@chanel.beauty) on

>

 

A post shared by CHANEL BEAUTY (@chanel.beauty) on

>

 

A post shared by CHANEL BEAUTY (@chanel.beauty) on

>

 

A post shared by CHANEL BEAUTY (@chanel.beauty) on

>