לא רק סופיה: הנציגה הישראלית בתצוגה של דיור
אמנם העונה לא התהלכה אף דוגמנית ישראלית על המסלול המכובד של כריסטיאן דיור, אבל נציגות כחול לבן לא נעדרה מהמקום. המאפרת ומעצבת השיער נועה יהונתן לקחה חלק בצוות הנחשב מאחורי הקלעים והייתה אחראית לכמה מהלוקים היותר יפים שנראו בשבוע האופנה האחרון. אז איך הייתה החוויה עבורה? כמו "התקף לב קטן לכל חובבת איפור"
בעוד רובנו נצמדים אל המסך על מנת לשאוף מעט מהגלאם המנשב לו בשבועות האופנה, ישנם ברי מזל שנמצאים ממש בעין הסערה, ואפילו אחראים ליצירתה.
מי שעוקב אחר לוח השנה האופנתי ודאי ציפה בכיליון עיניים לתצוגה הפריזאית של דיור. משמח לגלות שמאפרת כחול-לבן הייתה אחת מהנפשות הפועלות מאחורי הקלעים של התצוגה המדוברת. מדובר במאפרת ומעצבת השיער נועה יהונתן, שעברה להתגורר בפריז רק לפני שלוש שנים וכבר לוקחת חלק בקרם דה לה קרם של התעשייה העולמית.
יהונתן, בת 32, נולדה וגדלה בתל אביב למשפחה של אמנים ואנשי רוח. היא למדה בבית הספר לאמנויות, המשיכה ללימודי אמנות רב תחומית באוניברסיטת תל אביב, ואז ללימודי תואר שני בתרבות עברית בסורבון שבפריז.
"האיפור היה שם מאז ומתמיד, בראש, ולפני הכל" מספרת יהונתן, יום אחרי התצוגה המתוקשרת, כשהיא כבר ביום צילומים בעבודה אחרת. "עוד מהילדות החלום שלי היה שתהיה לי מראת איפור עם נורות מנצנצות, ליפסטיקים ומברשות. אחרי הצבא, ותקופה ממושכת של מסיבות וצלילות בקאריביים, התניתי את חזרתי לארץ בהסכמתם של הורי שאלמד איפור".
"יום אחד דפקתי לנטאשה דנונה על הדלת ונרשמתי ללימודים עם משאלה אחת בלב: להמשיך ולהתקדם בעשייה. מאוחר יותר פגשתי, למזלי, את עומר אסף, שלימד אותי המון דברים ומעל הכל איך להיות בן אדם. כל זה היה כבר לפני עשר שנים ומאז הספקתי לאפר באינסוף קטלוגים, פרסומות, תצוגות, טלוויזיה ומה לא. היה לי כבר צוות משלי של אסיסטנטים קבועים והכל תקתק בשפע ובהצלחה רבה עד שהחלטתי לעזוב הכל ולהתחיל מחדש. מאפס. בפריז".
אין ספק שמדובר בהחלטה אמיצה, אבל יהונתן אומרת שהאמרה שהנחתה אותה הייתה: Paris is always a good idea. "לא אשקר, זה לא היה קל" היא מודה. "אבל עם הזמן ברור לי שהתרבות העשירה והעשייה המרתקת וחסרת הגבולות בכל תחומי היצירה, ומעל לכל, הכבוד וההערכה לעבודה איכותית, מתאימה לערכים שאני מאמינה בהם. כיף לי, קל לי וטוב לי ככה".
הפנייה לעבוד בתצוגה של דיור הגיעה אל יהונתן מהסוכנות של פיטר פיליפס מניו יורק. פיליפס, מאפר ממוצא בלגי שמעבר להמון הפקות במגזינים חשובים כמו ID ו-Vogue, כיהן במשך חמש שנים כמאפר הראשי של שאנל, ובשנתיים האחרונות מכהן כמאפר הראשי של דיור.
"התפקיד של מאפר ראשי בסדר גודל כזה כוללת כמובן את עבודת פיתוח המוצרים, המראות השונים, הקמפיינים והתצוגות של בית האופנה, שליבו בפריז בשדרת מונטיין" מסבירה יהונתן. "כמאפרת ומעצבת שיער זה לא שונה מעבודות אחרות, שכן כל יום אנחנו משתנים, ממציאים את עצמנו מחדש, מתנסים בחומרים ומוצרים חדשים ויוצרים מראות שונים ברוח התקופה או דווקא עם זיקה לעבר, אבל אין ספק שלקחת חלק בצוות שלו מאחורי הקלעים זה מרגש עד כלות".
"אני ברת מזל ומוקירה תודה על החוויה הזו. זה אולי ההבדל הגדול והעיקרי ביחס לארץ – כי אין לנו תצוגות כאלו. כשאת מגיעה לאפר בתצוגה של דיור מחכה לך שולחן עם שמך וכ-ל הקולקציה של האיפור של דיור, התקף לב קטן לכל חובבת איפור".
יהונתן לא מגבילה את עצמה לתחום האופנה בלבד. פריז הייתה זו שפתחה לה אפיק יצירתי חדש ומרתק: הקולנוע. "עבדתי עם במאים גדולים ומוכרים כמו קלוד ללוש, וקסאוויר לגרנד שזכה בפרס הבמאי הטוב ביותר ובפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה האחרון, ואף השתתפתי בצילומים לסרט הענק ההוליוודי 'רובין הוד' שבויים על ידי הבמאי של 'מראה שחורה' וצולם בסטודיו של לוק בסון בפריז. בצרפת מופקים סרטים איכותיים ורבי תקציב. מדובר בעולם מקביל, שלצערי אינו מגיע לארץ לאקרנים ובו הזדמנויות גדולות ליצור דמויות ולקבוע מראות משפיעים ומרגשים, לראות כיצד ניתן לאפיין דמות ואת המטמורפוזה שלה בניואנסים כמעט בלתי נראים ולומר המון ללא מילים".
בניגוד לאמונה הרווחת על מעמדו של הישראלי בחו"ל, יהונתן מדווחת על חוויה שונה. "כשאני נשאלת מאיפה אני, התגובות תמיד מלאות הערכה לקולנוע ולספרות הישראלית שמוכרים פה על אף ממדן הקטן באופן יחסי", היא מבשרת. "פסגת השאיפות שלי כרגע היא כמו תמיד להמשיך לטפס גבוה על ההר עד שתתבהר הפסגה הבאה ואז ללכת ישר לעברה".
כשאנחנו מבקשים ממנה טיפ, יד ראשונה ממאפרת עילית, היא אומרת: "היו נדיבים באהבה ובפרגון. זה הדבר היחידי חשוב, יש מספיק טוב לכל מי שרק חפץ בו. ובגדול, ברוב המקרים, דאורדורנט ומסקרה זה ממש מספיק".
יש לה אינסטגרם?
מאת: איטי | 29 בספטמבר 2017 | 01:18