דפקו הופעה: 10 קליפים ישראליים עם סטייל בלתי נשכח

הקולור בלוק של האחיות יוספי, השיער המנופח של שלישיית מנגו ואיך אפשר כמובן בלי צביקה פיק | מצעד עשרת פניני האופנה של המוסיקה הישראלית | שנהיה לסטילטו ולא לפלטפורמה, אמן

מאת  | ‏ 28 ספטמבר 2011

קליפים ישראלים עם סטייל בלתי נשכח

תמיד מנצנץ. צביקה פיק על עטיפת אלבומו "פיק"

כשהכאפייה היתה באופנה | "אני מצפת", שושנה דמארי
שושנה דמארי, זמרת נשמה אמיתית, ידעה להחזיק בגד כמו שאף אחת אחריה לא הצליחה. הקליפ של "אני מצפת" מתמקד באופן נדיר לא רק בפניה, אלא נותן לנו את הזכות, בשוטים מסוימים, להעריך את התלבושת כולה. אין ספק שאילולא הצילום בשחור-לבן ניתן היה להעריך יותר את ההדפסים על שמלת המקסי, אבל גם היעדר הצבעוניות לא יכול להסתיר את העליונית הדרמטית שמשלבת גזרת "לילה באופרה" עם בד כאפייה. פייר, לא הייתן רוצות אחת כזו לחורף הקרוב?

 

מותר להתאמץ | מחרוזת שירי "שוקולד מנטה מסטיק"
היו ימים, אי שם בסוף שנות ה-70, בהם הזמרות בארצנו לא הטרידו את עצמן בשאלות של הפוך-על-הפוך-אופנתי, ופשוט התהדרו בתלבושות הופעה מחמיאות ומסחררות. כי כשאת עומדת על הבמה, מותר שיראו שהתאמצת לדפוק הופעה. את הגבול אנחנו משרטטות בפלטפורמות, להן אפשר להניח להעלות אבק בהיכל התהילה.

 

סיקסטיז בתל אביב | "הימים הארוכים העצובים", אריק אינשטיין
החוק הבלתי כתוב הוא שאי אפשר לעשות דירוג עשרת הגדולים של שום דבר ישראלי בלי לכלול בתוכו את אריק איינשטיין. למזלנו, הקליפ "הימים הארוכים והעצובים" (1968), מראה שלא רק בלונדון, אלא גם בעיר הלבנה היה סטייל משובח בשנות ה-60. עם זאת, השתחלות לתלבושות המוצגות כאן נדמית כיום ככמעט בלתי אפשרית – איינשטיין תמיד היה גבעולי ודקיק, וקשה לאתר אם האישה שלצידו כבר חגגה בת מצווש או לא. בכל מקרה, שמלת מיני קטנטנה כזו, רובנו יכולות לשאת בחן רק עד הגיל הזה בערך.

 

גלאם ישראלי | "מרי לו" ו-"על חטא", צביקה פיק
הגלאם רוק בקושי צלח את הסבנטיז באזורים שבהם יש באמת מקום לגלאם. לכן אין אלא לזוז הצידה ולתת כבוד לאיש שניסה, ומשום מה עדיין מנסה, לעשות את זה כאן. פאייטים, סאטן, למעשה החומר היחיד שלא ראינו את צביקה בתוכו הוא לייטקס. חכו, יש מצב שזה עוד יגיע. תחרות הסטיילינג בין הקליפ של "מרי לו" לזה של "על חטא" לא הוכרעה. מצד אחד, קליפ הוא יותר מסך בגדיו של האמן, ובמרי לו מתהדר צביקה לא רק בעליונית ספורט אדומה וצעקנית, אלא בתפאורה מושקעת ולוהטת של דמויות פליימוביל. מצד שני, ב-"על חטא" מוכיח פיק שאפילו פסנתר כנף בגודל דירת חדר בבוגרשוב לא יגנוב לו את ההצגה, ועוטה על עצמו נזר כתום משובץ יהלומים. אולי זה הזמן להכות על חטא?

 

ספריי לשיער כהצהרה אופנתית | "בת שש עשרה הייתי", שלישיית מנגו
בקליפ ללהיט הקסטות של שלישיית מנגו "בת שש עשרה הייתי", קצת מביך למצוא ז'קט שאני די משוכנעת שנמכר בקולקציית הסתיו שעבר ב-H&M, כמו גם את המשקפיים עבי המסגרת שמעטרים את פני ההיפסטרים התל-אביבים בשנתיים האחרונות. כמילות השיר, כך גם הסטיילינג באייטיז – כשטוב, אז טוב מאוד, כשרע – ובכן, על הפנים. מבט ממושך בפריזורות הנפוחות איננו מומלץ לבעלי לב חלש ולנשים הרות; השאלה איך הן לא הקריחו מכמות הספריי לשיער, נותרת נפלאה מבינתי.

 

קולור בלוק לפני כולם | "לשמוח ולרקוד" האחיות יוספי
הרבה לפני שההרואין שיק נכנס להילוך גבוה בשנות ה-90 והביא איתו את הצבע השחור כמלך המלתחה הנשית, אופירה ורוית יוספי כבר ידעו לחזות את טרנד שילובי הצבעים העזים של קיץ 2011, והשכילו להבין שצבעוניות עושה לשמוח ולרקוד. רק ותרו על התוספת המביכה של גרביונים בסניקרס צבעוניות.

 

לא מהעולם הזה | "חלליות", פורטיס וסחרוף
שמם הרוקנרולי של פורטיס וסחרוף הולך לפניהם, אבל בקליפ ל-"חלליות" מוכיחים השניים שסטייטמנט אופנתי איננו רק נחלתו של הפופ ושאר זנים רודפי גלאם. בפתיחת הקליפ סחרוף במראה סרג'נט פפר, ופורטיס בלבוש קולונל מולוטוב. לא מספיק שהוא פחות חתיך, הוא גם קיבל את הנעליים הפחות מגניבות. אך אל דאגה, בסצנת החללית כבר שורר שוויון, וכולם לובשים חליפות טייץ צבעוניות בשילוב חגורת צניעות עבה, למניעת הפקרות ושיקוץ בחלל.

 

ניינטיז לפנים | "יהיה פיצוץ", שבק ס'
רבות נאמר על הבעייתיות האופנתית של שנות ה-90 – לי אין אנרגיה ללכלך, גם ככה גל הרטרו הבא לא יפספס אף אחד, וסביר שבקיץ 2012 נסתובב כולנו עם כובע הפוך ומכנסי אמ.סי האמר. החבורה שמגלמת הכי טוב את הסטייל הגברי של העשור ההוא בארצנו היא כמובן שבק ס', שבקליפ "יהיה פיצוץ" מפוצצים באנדר סטייטמנט עמוק על המעבר מילד לגבר. רגע אחד הם לבושים חליפות עסקים חונטות בהשראת "גברים בשחור", ובשני הם בבגדי מסיבה צבעוניים שנאספו מפחי ויצ"ו ברחבי הארץ. אל תשכחו את הנייקי שלכם, יהיה פיצוץ.

 

ריח של חו"ל | "סמאק סמאק", טרי פויזן
ועכשיו לקצת נחת: טרי פויזן שינו מקצה לקצה את התפיסה של פופ טכנו ואופנה כפי שהכרנו (למעשה, שלא הכרנו) כאן בלבנט. בקליפ "סמאק סמאק" הן מוכיחות שלא צריך תקציב-על כדי לבנות קליפ שייראה כאילו נזל מבין אצבעותיו של במאי-על מקליפורניה: רווי סטיילינג ועם זאת מלא הומור.

 

מלכת הסטייל | "אה אה אה", אפרת גוש
כמאמר הקלישאה שמרנו את הבסט-פור-לאסט. השיר הנהדר "אה-אה-אה" של אפרת גוש, שכבר עשתה לעצמה שם של פאשניסטה אמיתית, זכה ללא פחות משישה (!) קליפים שונים, בכל אחד מהם מציגה גוש סטיילינג מצטיין; בין אם במראה חשפנית הברולסק ובין אם בשמלה משובצת אה-לה ג'קי או, אין ספק שיש לנו מנצחת.

השאירו תגובה