מחשב מסלול מחדש: עתיד תצוגות האופנה עומד בסימן שאלה
משהו מוזר קורה בתעשיית האופנה העולמית. נראה כי כולם כבר מאסו בפאשן וויק - התצוגות הפכו למפלצתיות מדי והאינסטגרם שאב את כל תשומת הלב שאמורה להינתן לבגדים. המעצבים והמארגנים כבר מתחילים לחשוב על אלטרנטיבות, כשהרוח הנושבת נוטה לכיוון דמוקרטי ומעניין יותר
טום פורד הודיע השבוע כי הוא מבטל את תצוגת האופנה של המותג הנושא את שמו, שהייתה אמורה להתקיים בחודש פברואר הקרוב בלונדון. במקום תצוגה מסורתית עם מסלול, שורות ראשונות, המוני צלמים והייפ משוגע, המעצב הנחשב החליט להחזיר את האקסקלוסיביות לבית האופנה שלו עם פרזנטציות אינטימיות לעורכי אופנה, עיתונאים וקניינים. הצעד הלא קונבנציונלי של אחד הקולות החשובים בתעשיית האופנה הוא עוד תנועה ברעידת האדמה שחווה התעשייה בתקופה האחרונה, המנסה להגדיר מחדש את שבועות האופנה העולמיים, שעתידם, כפי שזה נראה, מוטל בספק.
"כולנו כבר שמים לב", אומר פורד "כי הדרך בה אנחנו מציגים בגדים, לא רק לתקשורת, אלא גם ללקוח, משתנה. מבחינתי, מה שהכי חשוב מבחינת פרזנטציה זה שהמסר שלי יעבור בצורה הכי חלקה ונכונה. לכן הרגשתי שעם הקולקציה החדשה, אני צריך להציג אותה באופן אינטימי שיעניק מקום וכבוד לפרטים הקטנים של כל בגד".
אבל טום פורד לא לבד במערכה. הוא מצטרף לשורה של מעצבים ולייבלים כגון ת'קון, ביל בלאס ותומאס טייס, שמאסו בתצוגות גרנדיוזיות ששמות במרכז את הסופרמודלס או הכוכבות שמעטרות את השורה הראשונה, מאשר את הבגדים עצמם המוצגים על המסלול. כל מוזמן ומוזמנת ממהרים לתעד את התצוגה דרך פילטר האינסטגרם שלהם, מבלי לעצור ולהסתכל על מה שעמל המעצב עונה שלמה. זה אמנם בלתי נמנע ויתרונות החשיפה הם אכן עצומים, אבל נדמה כי המעצבים עצמם היו מעדיפים פחות שואו ויותר תוכן.
"זה זמן מה שמעצבים, קמעוניים ועורכים החלו לפקפק ברלוונטיות של שבוע האופנה, בפורמט שהוא נמצא בו כיום" אומר סטיבן קולב, נשיא ומנכ"ל CFDA (מועצת האופנה האמריקאית), שרק לפני כשבועיים יצא בהצהרה כי שינויים מהותיים עומדים להתרחש בשבוע האופנה הקרוב בניו יורק. "בעקבות התעשייה הענקית שגדלה סביב התצוגות הענקיות" הוא מספר, "החלטנו לעשות מחקר מעמיק הבודק את עתיד שבוע האופנה".
מסתבר שהאשם המרכזי בכל הבלגן שאליו נקלעה תעשיית האופנה הוא דווקא חרב הפיפיות שלה – האינסטגרם. הרשת החברתית שהפכה כל בעל סמארטפון למוביל אופנה פוטנציאלי, ושהצליחה להפוך כל תצוגה לנגישה בכף היד, היא גם זו שהחלה את הדרדור שהתעשייה מתלוננת עליו. "יש לנו מעצבים ובעלי חנויות שמתלוננים על התצוגות" אומרת המעצבת הוותיקה דיאן פון פירסטנברג, יושבת הראש של ה-CFDA למגזין WWD. "משהו כבר לא בסדר, וזה בגלל הרשתות החברתיות. אנשים מבולבלים". על פי פירסטנברג, חובבי האופנה חווים כעת דיסוננס שהתעשייה עוד לא מצאה לו פתרון– מצד אחד, הם יושבים בבית, רואים באינסטגרם שמלה שמוצאת חן בעיניהם והם רוצים אותה עכשיו. אבל ייקח רק עוד חצי שנה עד שהיא תגיע אל החנויות. בינתיים, הזמן חולף, והתאווה לאותו הפריט עוברת הלאה, לאחד אחר.
"יש לנו כמה רעיונות איך לפתור את זה" מספרת פירסטנברג. אחד מהם, הוא דווקא לנקוט בגישה הפוכה לזו של טום פורד ולהפוך את התצוגות מפרטיות על גבול הסודיות ליודעי דבר, אל פתוחות לקהל הרחב. זה התחיל כבר השנה, כשז'יבנשי הזמינו את הקהל הרחב לרכוש כרטיסים לתצוגה בניו יורק, כשראג אנד בון חילקו במתנה כרטיסים לתצוגה דרך מוניות אובר, וממשיך אל 2016 עם המעצבת רבקה מינקוף, שהולכת להציג את הקולקציה החדשה שלה בפברואר הקרוב, כשהפריטים עצמם כבר יהיו מוכנים לרכישה מיידית בחנויות.
אז מה תוצאות המחקר של ה-CFDA עומדות להיות? ואיך הולך להשתנות נוף שבועות האופנה כפי שאנחנו מכירים אותו כיום? כנראה שנצטרך להמתין בסבלנות, ולקוות שהשינוי יטה לכיוון הדמוקרטי והפתוח לקהל הרחב, מאשר זה האקסקלוסיבי והנישתי של טום פורד.
השאירו תגובה