בשעה טובה: שעוני היד המכניים חוזרים לתקתק

בעידן האייפון, שעון יד שטוח ואלגנטי הוא בגדר סמל סטטוס | מר לוין מספק טיפים לרכישת האקססורי העל זמני | וגם לינקים למציאות נאות ומשתלמות ברשת

מאת  | ‏ 11 דצמבר 2012

מימין: ה.שטרן - 950 ש"ח, זאדיג אנד וולטר - 1800 ש"ח | צילום: יח"צ

בשנים האחרונות גיליתי שאני אוהב שעונים. הכל התחיל לפני כמה שנים עם שעון של סבא רבא שלי שמצאתי באחת המגירות של אבי, ושהחלטתי שאשמח לענוד. השעון היה פשוט וצנוע, עם מנגנון 17 אבני חן, מחברה צרפתית אנונימית, כנראה מאמצע המאה שעברה. לתקופה הוא תפקד ותקתק, אך בשלב מסוים הזמן בגד בו והוא עצר מלכת. ניסיתי לתקנו, אך משום שהוא אינו ממותג מוכר, והיצא השענים במזרח התיכון די מוגבל, הניסיון לא צלח. לבסוף נאלצתי לוותר ולשמור אותו כמזכרת בחשכת המגירה שלי לעת עתה, אך התקתוק שלו חסר לי. מי שלבש שעון מכני בחייו אולי מכיר את התחושה: בין אם צריך למתוח את הקפיץ, או שהמנגנון אוטומטי (נמתח באמצעות תנודות היד) – הידיעה שהמנגנון מורכב ללא בטריה, מקפיץ פשוט המצליח לשמור על הזמן, וכמו האדם גם הוא חי כל עוד הוא פועם – כל אלו מעניקים לפריט הקטן הזה משמעות שונה משל סתם תכשיט או אביזר.

אני מניח שגורמים נוספים השפיעו על העניין, כמו חיבתי לאוספי חפצים עתירי הקשר, בהם גלומה היסטוריה שלמה בזעיר אנפין. קחו לדוגמא את חברת השעונים הבינלאומית משפטהוזן, או כפי שהיא מכונה בלעז IWC. זוהי אחת מחברות השעונים היוקרתיות והמבוקשות בעולם. החברה הייתה יוזמה של תעשיין אמריקאי, שחיפש אתר עם כוח עבודה מיומן וזול להקים בו את אחד המפעלים הראשונים בתחום. כיום, ה"מפעל" נחשב לייצור בוטיק אקסקלוסיבי, והמהפכה התעשייתית נדדה מזרחה לחפש כוח עבודה זול ומיומן. לכל חברת שעונים וותיקה סיפור מרתק כזה או אחר. חלקם סיפקו (ועדיין מספקים) את שירותיהם לצבאות, אחרים שרדו הלאמות והפרטות ויש כאלו הנמצאים בבעלות משפחתית לאורך דורות.

מימין: זאדיג אנד וולטר- 1800 ש"ח, מובאדו - 3,335 ש"ח | צילום: יח"צ

| מהמכני אל הקווארץ |

אנחנו חיים בעידן בו שעונים, כלומר שעוני איכות עם מנגנונים מכניים מורכבים, הפכו לפריטי יוקרה לכל דבר. השעון הפך ממצרך, מוצר תכליתי וצנוע, לקישוט, אביזר, פריט נלווה וסמל סטטוס: כבר לא צריך אותו, כיום בכל פלאפון יש שעון, שלא לדבר על מחשבים ואייפדים. אך למעשה, משבר השעונים המכניים התחיל הרבה לפני כן. עם כניסתו של מנגנון הקווארץ (שעון בטרייה) בשנות השבעים והשמונים התאפשר ייצור זול באלפי מונים מפיתוחם של מנגנונים מכניים מחוכמים להפליא שהרכבתם דורשת מגע יד אדם ומיומנות לא מועטה. תקופה זו נקראה בעולם השענות "משבר הקווארץ" או לחלופין, “מהפכת הקווארץ".

הקווארץ השתלט במהרה על פלח שוק מכריע, פגע קשות בתעשיית השעונים השוויצארית המסורתית ואילץ אותה לעבור שינוי ייסודי. כתוצאה, הוקמה חברת סווטש השוויצרית, שהחלה לייצר שעון קווארץ פשוט, באריזת פלסטיק, עם חלקים זזים מועטים ושיטות ייצור ממוכנות לחלוטין – ולכן זולות הרבה יותר. השעון זכה להצלחה מסחררת, וסווטש הפך לתאגיד השענים הגדול בעולם, תוך שהוא בולע רבות מחברות השעונים הוותיקות שנפגעו במשבר, מה שהציל אמנם את הכלכלה השוויצרית – אך גם שינה את אופיה ואת האופן שבו אנו קוראים את השעה עד היום הזה.

מימין: Tambour שעון צלילה, ברייטלינג טראנס אושן כרונוגרף - 55,340 ש"ח | צילום: יח"צ

| יד שנייה משען |

כנראה שאין לכם כמה אלפים להוציא על שעון, ואתם מאמינים שתאלצו להסתפק בפלאפון, או לכל היותר בשעון קווארץ למשך שארית חייכם, או לפחות עד שתזכו בלוטו. אז קודם כל, קיימים מיני שעוני קווארץ מכובדים ומוצלחים יותר בפחות כסף. אני באופן אישי לא מחובבי הז'אנר, אבל אין סיבה לפסול אותו לחלוטין. מעבר לכך, בשנים האחרונות התחום זוכה לתחייה מחדש – אמנם שעונים מכניים חדשים הם מוצרים יקרים להחריד, אך לעתים, עם מעט התמצאות ומאמץ ניתן לרכוש שעון יד שנייה מוצלח לא פחות מההיצע החדש, אם לא יותר. נכון, מחירם של שעוני יוקרה איכותיים לא יורד עם השנים, אלא עולה – אבל תמיד יש מציאות, או חברות פחות מוכרות שאיכותן לא נופל מהמתחרות הממותגות ומציעות מחיר הוגן.

אחת התופעות שמתחזקת ומעודדת את העניין המחודש באומנות השעון היא לידתו של האתר המוצלח Hodinkee – בית מקדש לחובבי שעונים שמסקר, מסביר ומעדכן לגבי התפתחויות בתחום, וכן מציע סקירה שבועית של שעונים המוצעים למכירה בליווי הסבר והערכה מלומדים. מעבר לכך, הסוד הוא סבלנות ושיקול דעת. לחכות לשעון שנראה שאתם אוהבים, שנראה לכם אמיתי, ושווה השקעה.

| טיפים לחובב השעונים המתחיל |

1. זול עולה ביוקר – שעון במחיר אטרקטיבי מגולם בסיכון כלשהו, הוא עלול להיות מזויף, מקולקל או משופץ. הרעיון הוא למצוא איזון בין רמת הסיכון שאתם לוקחים לסבירות שהמוצר יהיה איכותי ומוצלח. לפעמים תמונה מטושטשת באיביי תבריח קונים שיחששו מזיוף ותדחוף את המחיר מטה, המחיר יהיה אטרקטיבי, אבל אתם תצטרכו לחשוב אם הסיכון שווה עבורכם. ואילו מצד מודעות מפורטות, שכוללות פרטים מזהים, מספרים סידוריים ותמונות איכותיות, בדרך כלל יהיו מבוקשות ויקרות יותר, המחיר יעלה אך הסיכון ירד. זה הא-ב של ציד יד שנייה, שווה לזכור זאת.

2. טוב מכדי להיות אמיתי – ככלל המשך לכלל הראשון, אם משהו נראה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה אכן כזה. אל תתפתו לקנות כל מיני זיופים של ברייטלינג או רולקס.

3. לא ללכת על הכוכבים – בהמשך לכלל השני – נסו להכיר חברות מעט פחות מוכרות אך מוערכות, או דגמים מבוקשים פחות. לדוגמא, השעונים האלגנטיים של ברייטלינג משנות החמישים והשישים, שאינם שעוני טיסה, או כרונומטריים, ניתן למצוא לעתים בכמה מאות דולרים (לעומת אלפים במקרה של שעוני טיסה).

| מותגים שכדאי להכיר |

אומגה (Omega) אומגה היא מותג מוכר שמייצר שעונים איכותיים ונחשקים שמחירם בהתאם – אך לעתים תוכלו למצוא דגמים אלגנטיים, מינימליסטיים, מסדרות De Ville או Seamaster בעלי מנגנונים שוויצרים איכותיים הנמכרים בכמה מאות דולרים. זה שעון שיחזיק לכם לכל החיים ודגם חדש שלו יכול לאלפים, ובדגמי העלית יכול להגיע גם לעשרות אלפים.

אוניברסל ג'נבה (Universal Geneve) חברה שמומלצת בחום על ידי עורכי Hodinkee, שמתארים אותה כ"חלום הרטוב" של אספני השעונים. החברה ייצרה כרונוגראפים (שעונים מרובי מחוגים, שמציגים אינפורמציה שונה, תאריך, שניות, מצב ירח או שם היום) איכותיים בין 1940-1960, פריצות דרך טכנולוגיות שונות, הפצה על ידי הנרי שטרן בארצות הברית ועל ידי הרמס בצרפת. עורכי האתר טוענים שמדובר בשעונים ברמה הגבוהה ביותר שאינם מוערכים דיו.

לונג'ין (Longines) שעוני לונג'ין שירתו נאמנה את הצבא הבריטי לאורך השנים. דגמיהם הישנים, משנות החמישים, נחשבים לאיכותיים ואמינים במיוחד. טווח המחירים שלהם דומה לשל שעוני אומגה, כאשר שעוניהם הפשוטים יותר מתחילים בסביבות ה-300 דולר.

מימין: בולגרי - 37,400 ש"ח, לונג'ין - 65,300 ש"ח (להשיג ברשת אימפרס) | צילום: יח"צ

גלאסהוטה אוריג'ינל (Glashütte) חברה גרמנית שתוארה כ"סוד השמור ביותר" של שוק השעונים. כיום החברה מייצרת פחות מ-8000 שעונים בשנה, כאשר כל המנגנונים של שעוניה מיוצרים על ידם. החברה הרשמית הוקמה רק ב-1994, לאחר שהמפעלים השונים שהיו בבעלות לאומית במזרח גרמניה הופרטו. גלאסהוטה תפקדה לאורך שנים כמרכז של תעשיית השעונים הגרמנית, ושוכנים בה גם משרדי ומפעלי מותג היוקרה A Lange & Söhne. כיום ניתן שעונים רבים של אותו תאגיד, נאים ומוצלחים למדי, אפופים בנוסטלגית מזרח גרמניה (מה שמכונה Ostalgie). מחירם מתחיל ב- 150 יורו באתרי המכירה השונים.

| מציאות אי ביי פוטנציאליות |

לפני הקנייה חשוב לבדוק את מדיניות ההחזרה של המוכר. כדאי גם לוודא ענייני מכס בארץ. עדיף שתהיה תמונה של המנגנון של השעון וסימנים מזהים אחרים שמאפשרים לוודא את מקוריותו (ניתן פעמים רבות למצוא מספרים סידוריים של חברות ידועות ברשת).

אומגה seamaster
la mesure de temp הוא אתר צרפתי. טרם ניסינו את שירותיו, אבל על פניו האתר נראה אמין למדי ומציע מבחר נאה מאוד של שעוני יד"ש מטופלים, משופצים קלות ובמחיר אטרקטיבי במיוחד. במקרה זה מדובר בקלאסיקה. שעון סימאסטר של אומגה משנת 1962, מזהב וורוד 18k. לשעון צג תאריך והוא מאופיין בסגנון מינמליסטי ונקי, ללא ספרות. הכתר (הצ'ופצ'יק שאותו מסובבים בכדי למתוח את השעון) אינו מקורי, אבל עשוי גם הוא מזהב ורוד. מדובר בדגם קלאסי ועל זמני, שאמור לשמור על הזמן לעוד זמן רב.

295 אירו. Omega Seamaster | צילום מסך

לונג'ינס 5star admiral
נראה כמו דגם נאה, אולי מעט משופץ ומנוקה (מה שמוריד את ערכו עבור אספנים) של קלאסיקה מבית לונג'ינס. לשעון צגי תאריך ויום (בצרפתית כנראה), מה שמוסיף לסטייל שלו ללא ספק.

50 דולר. לונג'ינס | צילום מסך

שעון ברייטלינג נאה עם מחוג שניות אדום
שעון ברייטלינג שנראה במצב מצוין, משנות החמישים כנראה. חברה איכותית במיוחד ששעוני הטייסים שלה מבוקשים ויקרים להחריד. מנגנון שוויצרי עם 17 אבני חן.

240 דולר. ברייטלינג וינטג' | צילום מסך

שעון גלאסהוטה
שעון גלסהוטה, תוצר מזרח גרמניה משנות השישים. העיצוב אלגנטי, מודרני, מחוגים מעוטרים בפס שחור, ללא ספרות ועם צג תאריך. אם מחירו ישאר נמוך זו מציאה לא רעה.

במחיר התחלתי נמוך במיוחד. גלאסהוטה | צילום מסך

שעון דק של universal Geneve מישראל (!)
שעון יד"ש כחדש של החברה השוויצרית המכובדת. אמנם בספרות הרומיות יש משהו מעט מיושן (בקטע לא טוב), אבל מצד שני השעון מאוד שטוח, נראה במצב מצוין ואלגנטי למדי. רק חבל שאין תמונה של המנגנון שלו, ושהמחיר ההתחלתי לא נמוך במיוחד.

199 דולר. UNIVERSAL GENEVE | צילום מסך

שעון יפהפה של zenith מ-1955
שעון נאה של זנית', חברה שעונים מהשורה הראשונה, במצב מצוין. מחוג שניות קטן, פנים אלגנטיות עם ספרות חלקיות. יש צילומים באיכות טובה של המנגנון ולא מעט אינפורמציה. אם השעון יישמר במחיר סביר זו עלולה להיות מציאה לא רעה בכלל.

50 דולר. זנית' וינטג' | צילום מסך


>> בכל האמור לעיל אין משום המלצה, הקנייה באחריותכם בלבד.

השאירו תגובה