מרבה רגליים: מדריך מכנסיים לגבר

איך הפכו המכנסיים לקונצנזוס, מה היינו עושים בלעדיהם ומי חתום על ההמצאה? | ג'ינס, צ'ינו, קורדרוי, מחויטים או קצרים | תקציר היסטורי, המלצות וסוגים | וגם הבהרה: אין דבר כזה "מכנס"

מאת  | ‏ 14 אוגוסט 2012

המרענן הרשמי של הקיץ | מכנסי צ'ינו בקטלוג CELIO | צילום: יח"צ

מה היינו עושים ללא מכנסיים? קשה לדמיין, אבל עד לפני בערך שלוש מאות שנה היו המכנסיים פריט שולי, ברברי או נדיר. אמנם מכנסיים קיימים מאז המאה השישית לפני הספירה, אבל את תעודת הכשרות שלהם הם קיבלו רק בתחילת המאה ה-18 במקביל לניצני המהפכה התעשייתית.

הראשון שהכשיר אותם רשמית היה הצאר הרוסי פטר הגדול אשר ב-1701, כחלק מרפורמה שהיתה אמורה לקדם את ארצו, הוציא צו המורה לכל גבר רוסי (מלבד אנשי הכמורה והאיכרים) להתלבש באופן מודרני, משמע ללבוש מכנסיים. בימי המהפכה הצרפתית, בשלהי המאה ה-18, נקרא האגף הרדיקלי שבצבא המהפכה "סאנט קולטים", חסרי הטייטס, על שם הפריט שנמנעו מללבוש. הטייטס היו באותם ימים הלבוש הרווח של המעמדות הגבוהים, ועם פרוץ המהפכה ניטש קרב סוער בתוככי הארון הגברי, בסופו, כפי שאנו יודעים כיום, היתה ידם של חסרי הטייטס, או לובשי המכנסיים, על העליונה.

באנגליה המלוכנית לעומת זאת היה זה, כצפוי, אריסטוקרט שייבא את הטרנד החם. באו ברומל (Beau Brummell) נודע בשל סגנונו המוקפד וכמי שהמציא פחות או יותר את דמות הדנדי. כאיש חברה מחונן וכריזמטי, ברומל עלה במהרה במדרג החברתי והפך לאייקון סטייל של ממש, כאשר המלך ג'ורג' הרביעי הופך לחברו ונועץ עמו בענייני סגנון ואופנה. בין זכויותיו הרבות ניתן למנות גם את יבוא טרנד המכנסיים לאנגליה וקיבועו סופית. לבסוף, ייתכן שמלחים תרמו גם הם להפצת המכנסיים. לאורך השנים נהגו מלחים ללבוש מכנסיים שונים, ביניהם כאלה העשויים מבד דנים, ובאמצעות מסעותיהם ברחבי העולם הפכו רבים ממנהגיהם לנפוצים.

הדנדי'ז בלונדון, 1919 | צילום: גטי אימג'ס

כיום לגבר המערבי המצוי אין ממש אלטרנטיבה סגנונית לכיסוי פלג גופו התחתון. מלבד קומץ סקוטים, מספר תרבויות שוליים ומארק ג'ייקובס, הרוב המכריע של הגברים בוחר במכנסיים בבואו לכסות את עצמו. אך למזלנו למכנסיים לא מעט סוגים וגזרות, מוצלחים יותר ופחות. אך אל חשש, כאן נכנסנו אנחנו לתמונה והכנו עבורכם מדריך-על שיעזור לכם להתמצא בסבך הג'ינסים, הקודרוי, המכנסונים, הצבעוניים, הקלילים והמחויטים.

ולפני הכל, רק נעשה סדר בסוגיה תיאורטית אחת אחרונה – מכנס או מכנסיים?! אז ככה, לא שיש לנו משהו נגד חובבי המכנס, אבל רשמית התשובה היא מכנסיים בלבד. מכנס משמעו "שרוול" יחיד מתוך המכנסיים. לא היה ולא נברא מכנס כצורת יחיד, כמו שמעולם לא נברא המשקף מלבד כחצי ממשקפיים.

וחזרה לענייננו, המכנסיים על גווניהם:

>> ג'ינס: בעבר הקדשנו להם טור מקיף משלהם, ובצדק! בימינו הג'ינס כמעט ובלעו כל סוג מכנסיים אחר. צאו לרחוב ותבחינו בהמון בג'ינס. והאמת שזה בסדר. מכנסי ג'ינס הם ורסטיליים; הם יכולים להשתלב עם חולצת כפתורים ובלייזר באותה הקלות כמו עם טי שירט וכפכפים. הם יתאימו לפתיחה בגלריה כמו גם לטיול בשכונה. בקיצור, זה הדבר הכי קרוב לגביע הקודש האופנתי במאה וחמישים השנים האחרונות. רק תקפידו לוותר על ג'ינסים 'מטופלים' למיניהם. המנעו מקרעים מלאכותיים ומשטיפת צבע אגרסיבית. נמליץ, כבסיס, על שני ג'ינסים, אחד בהיר, ואחד לא שטוף וכהה. הגזרה המומלצת היא צרה, אך לא חובקת ירכיים, נוח אבל לא נפול או רחב. הג'ינס האולטימטיבי יהיה מבד סלוודג' עמיד וקשיח, אך מחירו יהיה בהתאם.

צילום: אבי ולדמן, טל טרי, אודי דגן, יח"צ

1. קסטרו, 299 ש"ח
2. ALCOTT, מחיר: 119 ש"ח
3. קטלוג A.P.C (בבוטיק סטורי)
4. לי קופר, 299 ש"ח
5. דיזל, 890 ש"ח

>> מכנסים מחויטים: כל אחד צריך לפחות זוג אחד של מכנסיים מחויטים בארונו. רק זכרו שמחויט אינו אומר עתיק ואפוף ניחוח נפטלין, המנעו מגזרות גבוהות או רחבות מדי. המחויט המודרני הוא צר ומאופק. מלבד החליפה השחורה שכדאי שתהיה לכם בארון (ראו פק"ל הסטייל), מומלץ שיהיה ברשותכם זוג נוסף שתוכלו ללבוש גם נטולי ז'קט. לשם כך, מכנסיים חומים או אפורים יוכלו להיות שימושיים.

צילום: טל טרי , דדי אליאס, הנס ומוריץ, יח"צ

1. CELIO, מחיר: 149 ש"ח
2. H&M, מחיר: 179 ש"ח
3. קטלוג CELIO
4. בנסון, 229 ש"ח
5. A.P.C בבוטיק סטורי, 1239 ש"ח

>> מכנסיים קצרים: מכנסיים קצרים הם עולם ומלואו, ובייחוד בארץ, פה הם הופכים לברירת המחדל השפויה העיקרית למשך כמה חודשים טובים. פרסמנו בעבר כבר את רשמינו המורחבים, אבל העקרונות הבסיסיים הם – קצר, משמע מעל הברך, מתחת לירך, זה המנעד שלנו, גבולות הגזרה. מעבר לכך, בארון הגברי המתקדם יהיו מספר זוגות קצרים, כאשר המהותיים ביותר הם זוג מכנסי צ'ינו, רצוי צבעוניים, וג'ינס.

כמה מילים נוספות על הג'ינס הקצר/ מקוצר: ג'ינס מקוצר יכול להיות נהדר, אבל בשביל זה יש לבחור במכנסיים הנכונים בשביל המשימה. בחרו בזוג לא גבוהה או רחב מדי, גזרו קצת מעל הברך וקפלו קיפול יחיד והחלטי.

צילום: אפרת אשל, טל טרי, אבי ולדמן, דניאל גריי, יח"צ

1. טימברלנד, 379 ש"ח
2. דר' דנים בדה בראנץ', 550 ש"ח
3.  לי קופר, 149 ש"ח
4. קטלוג פרד פרי (בפקטורי 54)
5. טופמן, 229 ש"ח
6. ואנס, 280 ש"ח

>> קורדרוי: בבוא החורף, או הסתיו לצורך העניין, הופכים מכנסי הקורדרוי לאלטרנטיבה מומלצת ומעט צבעונית וחמימה יותר לג'ינס. על קורותיו של הבד החביב כבר כתבנו, וחיבתנו למר שועל המהולל וחליפת הקורדרוי האגדית שלו כבר ידועה ברבים. אנחנו ממליצים על קורדרוי חום, או בצבע בורדו יין, או ירוק עמוק וכהה. אלו צבעי חורף, ואמנם קשה לחשוב על זה כשבחוץ בוהקת שמש מדבר ואכזרית, אבל עוד כמה חודשים זה יראה לגמרי במקום בארונכם.

צילום: יח"צ

1. MQT באסוס, מחיר: 45 פאונד (כ-270 ש"ח)
2. קטלוג A.P.C A (ברשת סטורי)
3. etro ב-MR PORTER, מחיר: 150 פאונד (כ-900 ש"ח)
4. J.CREW ב-MR PORTER, מחיר: 66 פאונד (כ-396 ש"ח)

>> צ'ינו: את הצ'ינו שיבחנו והללנו, ובתקווה נתפסתם כבר בעניין. קראו להם המרענן הרשמי של הקיץ, או האופציה הארוכה השפויה, או קלאסיקה אמריקאית, כך או כך, זוג או שניים בארונכם זה מצרך. צ'ינו מוצלחים בצבעי פסטל למינהם נראים בכל עבר. אנחנו ממליצים להתחיל עם זוג בצבע חאקי בהיר, כלחם והחמאה הצ'ינואי, ואז להתקדם אל עבר צבעים מעט אמיצים יותר כגון תכלת, אדום דהוי או צהבהב.

אבי ולדמן, הנס ומוריץ, יח"צ

1. אמריקן וינטג', 456 ש"ח
2. קטלוג אמריקן וינטג'
3. פול אנד בר, 199 ש"ח
4. טופמן, 299 ש"ח
5. H&M, מחיר: 119 ש"ח
6. DANIELE ALESSANDRINI ב-INN7 & Brandy's, מחיר: 1255 ש"ח

>> טרייניג: טוב, זה לא שאתם חייבים טרנינג בארון, אבל רוב הסיכויים שיהיה לכם זוג ואם כבר יש ברשותכם כזה, אז שיהיה סביר. מכנסי טריינינג, או אימונית בלשוננו, לא חייבים להיות מביכים. כלומר, אנחנו לא ממליצים לעשות איתם דבר מלבד ספורט או אכילת קורנפלקס במיטה, אבל גם בכך עדיף להקפיד.

צילום: יריב פיין, אסף רייז, אבי ולדמן, יח"צ

1. רליג'ן לסטורי, 349 ש"ח
2. קטלוג S.WAER
3. ריפליי, 329 ש"ח
4.  Humor Nu Cord באסוס, מחיר: 38 פאונד (כ-228 ש"ח)
5. S.WEAR, מחיר: 134 ש"ח

השאירו תגובה