שלב בגדי הים יבוטל בתחרות מיס עולם

ככה נגיע לשלום עולמי: מארגני תחרות מיס עולם הודיעו על כוונתם לבטל את שלב בגדי הים של התחרות משום שלטענתם אין מטרה לקיומו. "זו לא רק תחרות יופי, זו תחרות עם תכלית. לא הייתה כבר מטרה לקיים את שלב בגדי הים". דונלד טראנפ לא נשאר חייב

מאת  | ‏ 21 דצמבר 2014
מיס עולם 2015. מדובר בשינוי רציני (צילום: גטי אימג'ס)

מיס עולם 2015. מדובר בשינוי רציני (צילום: גטי אימג'ס)

ייתכן ומדובר בצעד קטן, אבל ודאי משמעותי להרבה זכויות למען שיוויון נשים: בצעד מהפכני, החליטו מארגני תחרות מיס עולם השנתית להודיע על ביטול שלב בגדי הים בתחרות. "הארגון החליט להפסיק עם שלב בגדי הים משום שזו לא הדרך שהם רוצים לקחת", סיפר כריס ווילמר, המנהל הלאומי של ארגון מיס עולם אמריקה ומיס ארצות הברית ל- Washington Post. "זו לא רק תחרות יופי, זו תחרות עם תכלית. לא הייתה כבר מטרה לקיים את שלב בגדי הים".

 מיס עולם הינה תחרות היופי הבינלאומית הקדומה ביותר ונקראה במקור "תחרות פסטיבל הביקיני". התחרות נוסדה על ידי אריק מורלי בשנת 1951 בניסיון להעלות את המורל הלאומי אחרי מלחמת העולם השנייה על ידי הצגת 26 נשים מתהלכות בבגדי הים על שפת נהר התמזה בלונדון.

נפרדי מהביקיני (צילום: גטי אימג'ס)

נפרדי מהביקיני (צילום: גטי אימג'ס)

אשתו ויושבת ראש התחרות, ג'וליה מורלי, טענה בראיון למגזין אל, כי היה זה "ניסיון לגייס כספים ולהעלות את המורל אחרי ההרס של מלחמת העולם השנייה. כשהעיתונות שמעה שהנשים היפות בעולם התקבצו בבגדי הים שלהן, דבר שלא נשמע בזמנו באנגליה, הם נהרו להיות עדים לחגיגה וכך נולדה תחרות מיס עולם". את הביקיני המירו במהרה בבגד ים צנוע יותר אחרי שהציבור התלונן על התחרות ומאז נמשך שלב בגדי הים עד היום.

ההחלטה של ג'וליה על ביטול שלב בגדי הים הוכרזה ראשית בפני מועצת המנהלים של תחרות מיס עולם בזמן התחרות שבוע שעבר בלונדון בה הוכרזה מיס דרום אפריקה, רולין שטראוס, בתור הזוכה של התחרות ה-64 במספרה. על מנת לזכות, שטראוס היפהפיה, נאלצה להתמודד מול 121 משתתפות בחמש קטגריות: כשרון, הליכת מסלול, בגדי ים, אתלטיקה וראיון מקיף בו הפגינה את כישוריה האקדמאיים שלא חסרים לה כיוון שמדובר בסטודנטית בת 22 בשנה רביעית ללימודי רפואה.

הולכים על כיוון אחר (צילום: גטי אימג'ס)

הולכים על כיוון אחר (צילום: גטי אימג'ס)

"אני לא רוצה ולא צריכה לראות נשים מתהלכות בביקיני. זה לא עושה שום דבר למען נשים וזה לא עושה שום דבר למעננו", הסבירה מורלי בת 74 על החלטתה על פי הדיווח של המגזין. "לא אכפת לי אם למישהי יש ישבן גדול בכמה סנטימטרים מלמישהי אחרת. אנחנו לא מסתכלים לה על הישבן. אנחנו באמת רק רוצים לשמוע אותה מדברת".

עם זאת, ישנו חשש שפחות אנשים יצפו בתחרות עכשיו שהשלב האהוב על רבים מהם יעלם מהתכנית. ווילמר מצידו, חיזק את דבריה של מורלי באומרו שהתחרות לא צריכה להתבסס על מראה בלבד. "מיס עולם צריכה להיות דוברת למען הקהילה. היא יותר כמו שגרירה מאשר מלכת יופי", הסביר ווילמר. "מדובר יותר בקירוב לבבות ומה אישה יכולה להשיג עם תואר כמו מיס עולם".

תחרות מיס עולם 2015. הולכים על מראה מחויט יותר (צילום: גטי אימג'ס)

תחרות מיס עולם 2015. הולכים על מראה מחויט יותר (צילום: גטי אימג'ס)

ביטול שלב בגדי הים בתחרות מגיע בתקופה שבה פמיניסטיות רבות יוצאות כנגד היצוג של נשים בהלבשה תחתונה ובגדי ים כפי שהוצגו לראווה במסלול התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט. עוד בשנת 1968 סלדו פמיניסטיות רבות מתחרות מיס אמריקה והפגינו באטלנטיק סיטי במה שהפך למיתוס הידוע על הפמיניסטיות ששורפות חזיות. מפתיע, אם כן, לשמוע שדווקא בהפגנה המפורסמת לא נשרפו חזיות בכלל. "היו מעל 100 מפגינות שם. עשינו קצת תיאטרון רחוב שכלל זריקת 'אמצעי התעללות בנשים' כפי שכינינו אותם. כך נוצר מיתוס שריפת החזיה, אבל למעשה לא הרשו לנו להבעיר שום דבר, כולל חזיות", כתבה קרול הניש שהשתתפה בהפגנה המיתולוגית באתר שלה.

בזמן שכולנו כבר התרגלנו לראות סלבריטאיות דוגמת קים קרדשיאן, ליידי גאגא וריהאנה חושפות את גופן באופן קבוע, הצעד של מורלי מפתיע ובעיקר מבורך כל כך. "התפתחנו בכל כך הרבה דרכים", הוסיפה מורלי בראיון. אבל לכל מי שנכנס לדיכאון עמוק מהאייטם, אין לכם מה לדאוג. בניגוד למורלי, דונלד טראמפ שהינו הבעלים של תחרות המקבילה העונה לשם מיס יוניברס (תחרות שנוסדה שנה אחרי תחרות מיס עולם) לא מתכוון לוותר על שלב בגדי הים. מבחינתו זה עיקר התחרות.

הביקיני יישאר לאירועים כמו התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט (צילום: גטי אימג'ס)

הביקיני יישאר לאירועים כמו התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט (צילום: גטי אימג'ס)

את השלב הביקיני נשאיר למיס יוניברס של טראמפ (צילום: גטי אימג'ס)

את השלב הביקיני נשאיר למיס יוניברס של טראמפ (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה