"הדוגמניות ישבו בחדר מדרגות בחושך במשך שעות"

המלהק ג'יימס סקאלי סיפר בפוסט ויראלי ברשת על הצד האפל שמאחורי שבוע האופנה. חברת הליהוק של בית האופנה בלנסיאגה השאירה את הדוגמניות בתת תנאים במשך שעות. בית האופנה מיהר להתנצל ולקחת אחריות. התגובות הקשות לא איחרו לבוא

מאת  | ‏ 1 מרץ 2017
מתוך המסלול של בלנסיאגה (צילום: גטי אימג'ס)

מתוך המסלול של בלנסיאגה (צילום: גטי אימג'ס)

מאחורי הזוהר של שבועות האופנה מסתתר צד אפל, ומפעם לפעם עולות משם זעקות מעכירות שלווה. עכשיו זה המלהק הידוע ג׳יימס סקאלי, שחשף בפני העולם כי בדרך אל המסלולים הנכספים מחכה לדוגמניות גם יחס גזעני, מפלה ומשפיל. סקאלי, שעובד באופן תדיר עם המעצבים החשובים ביותר, ביניהם טום פורד, סטלה מקרטני וברנדון מקסוול, העלה לחשבון האינסטגרם שלו פתק עם משפט שמבקש לתת קול לדוגמניות: ״כל דבר שקרה לך שייך לך. ספרי את הסיפורים שלך. אם אנשים רצו שתכתבי עליהם יפה, הם היו צריכים להתנהג יפה יותר״. המשפט הוא ציטוט של הסופרת ומנחת הכתיבה הידועה אן למוט, ולצדו חושף סקאלי כי חלק מהדוגמניות עוברות חוויה טראומטית כשהן מגיעות לקאסטינג.

דברים דומים אמר סקאלי בכנס שנערך בדצמבר על ידי מגזין ׳ביזנס אוף פאשן׳, וזהו המשך ישיר של אותו דיון. ״אני נשאר נאמן למה שאמרתי אז״, כתב בפוסט, ששותף וצוטט במקומות רבים. ״הבטחתי שאהיה קול לדוגמניות, לסוכנים ולכל אלה שנתקלים בעוולות בעסק הזה. אני מאוכזב להגיע לפריז ולשמוע שה׳חשודים המיידיים׳ עושים את כל הטריקים הישנים שלהם. מטריד אותי מאוד לשמוע מכמה בנות הבוקר ואתמול, אחרי הקאסטינג של בלנסיאגה שגרמו למעל 150 בנות לחכות במדרגות מעל שלוש שעות ואמרו שמי שתלך משם לא תכנס למסלול. כמובן שבהמשך הם סגרו את הדלת והלכו לאכול, כיבו את האורות והשאירו את הבנות בחושך, לאור הטלפונים הסלולריים. זה סדיסטי, אכזרי ומסוכן. כמה מהבנות שדיברתי איתן היו בטראומה. הרבה מהבנות ביקשו לא ללכת יותר לקאסטינג של בלנסיאגה, הרמס ואלי סאאב, כי אותו משרד מטפל בקאסטינג שלהם. הן סירבו שיתנהגו אליהן כמו לחיות״.

שלוש שעות בחדר מדרגות חשוך או שלא תעלי על המסלול (צילום: גטי אימג'ס)

שלוש שעות בחדר מדרגות חשוך או שלא תעלי על המסלול (צילום: גטי אימג'ס)

סקאלי ממשיך וזועם ולא חוסך בביקורת. ״בלנסיאגה היא חלק מקרינג, חברה פומבית, ושתיהן צריכות לדעת על המעשים שנעשים בשמן, לפני שתביעה שלגמרי מגיעה להן תגיע. חוץ מזה, שמעתי שחלק מהסוכנים קיבלו מלנוון מזכר בו נכתב שהן לא מעוניינים לראות נשים שחורות. מדהים כמה קשה אנשים עובדים כדי לא לתת זכויות אנושיות בסיסיות לעובדים, וכמה אין רגישות או כבוד לרגשות של הבנות האלה, חלקן נערות צעירות שאין להן כלים לעמוד מול התעשייה הזאת. אם ההתנהגות הזאת תמשיך, זה יהיה שבוע קר מאוד בפריז. אנא המשיכו לחלוק את הסיפורים שלכן״, קורא סקאלי לדוגמניות. ״אני אמשיך לחלוק אותם גם. זו הדרך היחידה כנראה לכפות שינוי ולתת לדוגמניות ולסוכנים שוב את הכח ששייך להם.״

הפוסט הויראלי והעוצמתי עשה את שלו, והתגובות החלו לזרום: ״ההאשמות הללו לגמרי שקריות וחסרות בסיס״, הגיבה סופי בואלי, דוברת לאנוון, אבל בבלנסיאגה לא הכחישו. ״ב-26 בפברואר שמנו לב לבעיות בתהליך הקאסטינג,״ הצהירו במותג. ״בית האופנה הגיב באופן מיידי ויצר שינויים קיצוניים בתהליך הקאסטינג, כולל ניתוק קשר חברת הקאסטינג הנוכחית".

הפוסט שרץ ברשתות החברתיות וגרם לדוגמניות לספר על המקרה (צילום: מתוך אינסטגרם)

הפוסט שרץ ברשתות החברתיות וגרם לדוגמניות לספר על המקרה (צילום: מתוך אינסטגרם)

דוברת בלנסיאגה שלחה מכתב התנצלות לכל הסוכנויות של הדוגמניות שהושפעו מהסיטואציה והתבקשו לשתף אותן. בלנסיאגה מגנה את התקרית ותמשיך להיות מחוייבת להבטיח את הכבוד העילאי ואת תנאי ההעסקה הטובים ביותר עבור הדוגמניות.״ גם יו״ר חברת קרינג, פרנסואה אנרי פינו, הגיב בקומנט לפוסט המקורי: ״אם אתה שומע על משהו כזה שקורה באחד מבתי האופנה שלנו, בבקשה צור איתי קשר מיד״, ביקש מסקאלי. עוד מגיבים ומשתפים שהביעו תמיכה בפוסט: ג׳ואן סמולס, קייט יאנג, הלנה כריסטנסן ודוגמניות רבות נוספות, מה שמוכיח שיש דברים בגו.

בחברה מיהרו לקחת אחריות על המקרה (צילום: גטי אימג'ס)

בחברה מיהרו לקחת אחריות על המקרה (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה