מסלול המראה: מה חשבנו על התצוגה של בוגרי שנקר

התצוגה השנתית של בוגרי שנקר הייתה מרעננת ומרגשת. 35 בוגרים הציגו בשורה מגוונת ומדויקת לשוק האופנה הישראלי שעתיד לקבל דור של מעצבים סופר מוכשרים. שאפו

מאת  | ‏ 30 יוני 2016
תצוגת בוגרי שנקר 2016 (צילום: רון קדמי)

תצוגת בוגרי שנקר 2016 (צילום: רון קדמי)

נדמה כי תצוגת הבוגרים השנתית של המחלקה לעיצוב אופנה ב"שנקר" תמיד מצליחה להוות מעין אי טרופי ואקזוטי בתוך ים התצוגות המסחריות שאנשי האופנה הישראלית שוחים בהן בשאר ימות השנה: לפתע אנחנו נוחתים ביקום מקביל, משוחרר מטרנדים, תכתיבים ושיקולים שיווקיים, ומלא עד להתפקע בחומר שממנו עשויה אופנה בראש ובראשונה – יצירתיות. זה תמיד מרהיב, מרענן ומשמח, והשנה במיוחד, כפי שציינה הנשיאה יולי תמיר, שכן לאחרונה נודע כי המחלקה הישראלית דורגה במקום ה-9 בתחומה בעולם – הישג מרשים, חסר תקדים ומוצדק לחלוטין.

35 בוגרים, 35 קולקציות ו-35 מקורות השראה שונים מגוונים חרכו אמש את המסלול בהאנגר 11, ובישרו בשורות מצוינות לשוק האופנה הישראלית שנראה כי עתיד לקבל דור נוסף של מעצבים חכמים ומוכשרים. שאלות של מציאות מול תעתוע, העידן החדש מול זה הישן, המרחב הישראלי, הגירה ופליטות, פוליטיקת זהויות ומגדר – אלה הנושאים ש"טורדים את מנוחתם של הסטודנטים", כפי שנכתב בדבריה של ראש המחלקה, לאה פרץ. ובכן, נדמה שיהיה מדויק לומר שאלה הנושאים שטורדים את מנוחת האדם המודרני באופן אוניברסלי (ואולי את זו של בני הדור ה-Y בפרט), אבל אין ספק שהמעצבים הצעירים אכן מתמודדים עם הכותרות האלה בעומק ותחכום, גם אם בשלבים מסוימים של התצוגה נראה היה כי חוזרים בה אלמנטים מסוימים, ובראשן הנטייה לצלליות קופסתיות, נפוחות ובומבסטיות.

קשה היה לאתר חוליות חלשות בשרשרת הקולקציות המרשימה, וזה לא עניין של דיפלומטיה – כולם מצוינים. קשה עוד יותר לחזות את העתיד ולאבחן את הפוטנציאל המסחרי של המעצבים השונים, אבל הנה כמה שאהבנו במיוחד ויש לנו תחושה שעוד נשמע עליהם:

חמוטל בורכוב. ללבוש וללכת (צילום: רפי דלויה)

חמוטל בורכוב. ללבוש וללכת (צילום: רפי דלויה)

ליאת גרינברג הביאה אל המסלול ניחוחות פריחה רעננים ומשכרים עם הקולקציה הכובשת "שנסון לחרצית"-צבעי פסטל אביביים שטפו סדרת פריטים מנצחים שהיה קשה שלא לתלוש מעל הדוגמניות היישר לארוננו.

חמוטל בורוכוב מעידה כי ניסתה "להבין ולהגדיר את התרבות הישראלית העכשווית", ואנחנו שמחות לבשר לה כי היא הצליחה מעל למצופה כשניפקה אוסף נקי, קז'ואלי ולא מתאמץ, עם דגש נכון על דנים וצבעוניות נהדרת, שיכול בקלות למצוא את מקומו כבר מחר בבוטיק שמבין עניין.

אביגיל בנבנישתי חזרה אל מחוזות ילדות רחוקים ומתוקים, והצליחה להחזיר גם אותנו בעזרת השמלות העטורות ציורי ילדים, שזכו לגזרות מדויקות וסטיילינג מוצלח בהשראה אסייאתית שמתאימה גם למבוגרים.

ליאת גרינברג (צילום: רון קדמי)

ליאת גרינברג (צילום: רון קדמי)

טס מטלר הציגה קולקציה שובת לב תחת הכותרת "עונג שבת". אין צורך בקומוניקט שמסביר כי האוסף נוצר בהשראת קדושת ערבי השישי וההתכנסות המשפחתית סביב השולחן – הבגדים אמרו את זה בעצמם, וקשה היה שלא להתרגש עמוקות למראה האנסמבלים המקסימים ששואבים השראה מסינרי מטבח ואובזרו בסרטי ראש מתוקים נוסח "הקיץ של אביה".

שירן אפרתי הביאה אל המסלול מעט דרמה אפלה ומתבקשת עם קולקציה בהשראת דמותה הטרגית של אופליה השייקספירית, וספציפית רגעי מותה במימי הנהר. אלה באו לידי ביטוי באוסף בגדי ערב בצבעי ירוק, אדום וכחול עמוקים, מעוטרים אבני סברובסקי ועוצרי נשימה ביופיים.

אלינה ינובר פנתה גם היא אל מחוזות אפלים תחת הכותרת "לילות קוטב", והצעידה קולקציה שאכן הביאה אל המסלול משב רוח מקפיא באמצע הקיץ, עם שחור ולבן שנמזגו אחד אל תוך השני בדה- קונסטורקציה עוכרת שלווה. גם המסכות עטויות הקרניים תרמו לאווירה הקודרת והמשכרת.

אלינה ינובר פנתה למחוזות אפלים (צילום: רפי דלויה)

אלינה ינובר פנתה למחוזות אפלים (צילום: רפי דלויה)

עדי בנג'ו הבריקה עם מערכות לבוש צבעוניות בקווים גאומטריים, וכך גם מור מדינה והפיקסלים העליזים שלה, שהציעו שתיהן טייק- אוף מתוחכם ומקורי על תרבות המסכים, הפייסוש והאינסטוש.

אילן פלג כבש את לבנו עם קולקציה צבעונית ומלאת הומור, וכשגילינו שהיא עוסקת בעקרון המחזור ועשויה כולה מחומרים קיימים – פרויקט הגמר נעשה כולו מחומרים קיימים – "שאריות בגדים, פלסטיק שנשטף מהים ושקיות ניילון שאספתי ושילבתי בבגד בטכניקה ייחודית", בכלל עפנו. שאפו.

ניל ברוש התמודדה בתבונה ורגישות עם המיתוס הצבאי הארץ- ישראלי, והעמידה אוסף יפהפה שמשלב בין דוגמאות הסוואה ירוקות לבין סאטן ורוד וצלליות רומנטיות. את מעיל הבומבר הענק ללשכתנו, ובהקדם. תודה.

ניל ברוש. FF מאוהב (צילום: רון קדמי)

ניל ברוש. FF מאוהב (צילום: רון קדמי)

דני דניאל ודניאל יעקובסון שטפו שניהם את המסלול בצבעים עזים ועליזים, ושיחקו עם חומרים ודימויים בצורה מקסימה. לשניהם יצאו קולקציות מעולות שאת פריטיהן אי אפשר שלא לחמוד.

רועי דרהי ועמיר מרק גנבו בקלות את ההצגה עם קולקציות מלאות הומור, צבע ואלמנטים שאי אפשר היה להתעלם מהם: סוכריה על- מקל ענקית ופופונים ורודים על צלליות נפוחות אצל דרהי, ואוסף עשיר שמשחק כולו על חגורות הצלה מתנפחות אצל מרק. נהנינו מכל רגע. מרק גם זכה בפרס ע"ש פיני לייטרסדורף ע"ס 50 אלף ₪ לקולקציה המצטיינת. הפרס ניתן על יד משפחת לייטרסדורף בפעם החמישית בתום התצוגה.

אמיר מארק. הזוכה של השנה (צילום: רפי דלויה)

אמיר מארק. הזוכה של השנה (צילום: רפי דלויה)

אביתר מאיור. כמו ענן על מסלול (צילום: רון קדמי)

אביתר מאיור. כמו ענן על מסלול (צילום: רון קדמי)

דניאל דני. בית הבובות (צילום: רפי דלויה)

דניאל דני. בית הבובות (צילום: רפי דלויה)

רועי דהרי. משחקי האופנה (צילום: רון קדמי)

רועי דהרי. משחקי האופנה (צילום: רון קדמי)

דניאל יעקובסון (צילום: רון קדמי)

דניאל יעקובסון (צילום: רון קדמי)

קיאן פרנקפורט. מרהיב (צילום: רון קדמי)

קיאן פרנקפורט. מרהיב (צילום: רון קדמי)

השאירו תגובה